Söndags middag hemma hos pernilla

Här kommer en löjlig klyscha, som är sann, för trots att artisten Pernilla
Wahlgren är en av de mest hårdarbetande fyrabarnsmammorna vi känner till, står dörren till hennes vackra sekelskiftesvilla alltid öppen för familj och vänner i en aldrig sinande ström, rena underdriften att Pernilla kan relatera till frasen "the more the merrier".
Speciellt söndagsmiddagar, en återkommande samlingspunkt med Pernilla i spetsen för sin livliga klan.
Exklusivt i Family Living delar Pernilla med sig av en skön söndagsmiddagmeny som hon tagit fram tillsammans med matstylisten Johan Rosengren.

Pernilla, älskar du söndagsmiddagar?
- Ja! (Skratt) Jag tycker det är en typiskt mysig dag, ett mysigt begrepp. Nu när jag jobbar på teatern ("Sound of music" på Göta Lejon i Stockholm) spelar jag matiné på söndagar och är klar klockan sex på kvällen, då kan man åka hem och få ett mysigt avslut på veckan.

Vilka kommer?
- Det blir rätt mycket familjen, vi syskon (Pernilla har tre bröder) umgås extremt mycket och turas om att bjuda hem varandra. Mina och Jockes (Pernillas sambo) föräldrar, och hans kompisar har varit här mycket, hungriga poliser...

Så efter en lång föreställning åker du hem och ställer dig och lagar mat åt alla andra?
- Jag tycker det är rätt avkopplande. Det är klart att det vore fantastiskt om jag kom hem och Jocke hade middagen färdig, men panpizza kanske inte direkt är vad man vill äta till middag (skratt)!

Har Jocke aldrig lagat söndagsmiddag?
- Jo, han har faktiskt gjort spagetti och köttfärssås på riktig köttfärs. Han och barnen tycker om Findus färdiga köttfärssåser på burk. Jag vet inte varför!

Annars står du där i köket själv?
- Nä, man kan ju hjälpas åt. Jag är både världens bästa värdinna och världens sämsta.
Jag älskar att bjuda på middag, men vid flertalet tillfällen har det hänt att jag kommer med kassarna i händerna samtidigt med gästerna. Då får de hjälpa till att skala och hacka! Men jag skulle önska att jag kunde stå med en bricka och bjuda på såna där hors d'oeuvres.

Låter lite hövligt för en söndagsmiddag?
- Nä, söndagsmiddag ska inte vara så, vem som helst kan komma och mycket barn och sådär.

Fler söndagsmiddagstips?
- Mycket mat. Det ska inte vara snålt tilltaget. Sen att göra det så enkelt för sig som möjligt. Köra kyckling och couscoussallad, nån stor gryta eller thai, det funkar alltid. Jag gör inte ofta förrätter utan mer antipasto, när man bara kan ställa fram oliver, salami, ostar, mozarella och sådär.
Sen brukar jag fylla tortillabröd med pesto och getost, vika dem dubbla - jag brukar ha honung på också, det är jättegott - och steker. Man skär dem i skivor så slipper gästerna hungra ihjäl eftersom jag har sagt att middagen är klockan sju och den verkar bli halv nio istället...

Hur växte ditt matintresse fram?
- Från början kommer det från mamma (skådespelerskan Christina Schollin) som alltid varit sån där riktig bull- och bakmamma. Vi är uppväxta med äppelträd i trädgården och hon gjorde äppelmos och paj och allt sånt.
Hon bakade också alltid ett otroligt gott hälsobröd som jag saknar väldigt mycket, måste få receptet igen. Det brödet kallar vi för mammabullar, det är massa kruskakli och sånt i.
Inte för att vara pk, men grovt bröd är verkligen godare än vitt!
- Ja, nu hittade jag en fantastisk grej. Benjamin (Pernillas tioårige son) älskar nämligen danskt rågbröd, så när jag var ute på Ikea i går upptäckte jag att de har shake´n´bake med rågbröd. Tänk att kunna bjuda på det till söndagsmiddagen!

Får du hjälp av barnen i köket?
- Alla mina stora barn är väldigt matintresserade. Oliver är JÄTTEDUKTIG, han har verkligen talang. Benjamin gör fantastisk spagetti Carbonara och Bianca är extremt duktig på att duka och organisera och plocka undan. Det är klart att man sätter dem i arbete om de vill. Sen är faktiskt alla mina tre bröder fantastiskt bra på att laga mat. Speciellt Niclas. Han gör sin egen buljong.
Min äldste bror Peter, som varit ungkarl i alla år, har blivit värsta gourmanden och äter
bara rådjurssadel och annat flott.

Vem diskar?
- Vi har diskmaskin, så man hjälps väl åt att ställa in. Däremot, har man lagat maten, då har man RÄTT att säga att "jag orkar inte diska, det får du göra". Jag hatar också att äta middag om det är stökigt i köket, så medan jag lagar maten gör jag som en kock och plockar undan samtidigt.

Vad sysslar ni med när ni ätit färdigt?
- Ja, det är då jag ska säga att "...vi spelar SPEL och CHARADER..." Nä, men de där söndagsmiddagarna brukar bli rätt långa, så det är nästan att man sitter till bords hela tiden. Det är ändå så att söndagsmiddag innebär att det är måndag nästa dag och att ungarna ska i säng i rimlig tid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback