interljuv från 2008

PERNILLA WAHLGREN - "jag har en dröm om att få öppna ett Café"  
Pernilla Wahlgren, 40 är en slitvarg inom svensk showbusiness, som i snart 30 år stått på scen, spelat in åtta album, varit programledare på TV, vikt ut sig i Café, reklamansikte utåt för både hår, tandtråd och kläder. Lånat ut sin röst till oändligt många tecknade filmer, showat på svenska turistmål, vald till sexigaste kvinnan 2002 och tävlat i Melodifestivalen tre gånger. Mamma till fyra barn, Theodor 1, Benjamin 10, Bianca 13, Oliver 18. Hela familjen är känd och jobbar inom nöjesbranschen. Pernilla är aktuell i Sound of Music med Tommy Nilsson, en musikal som även turnerar och kommer till Växjö den 18 april.   Jag var förvarnad om att Pernilla är slarvig med att hålla tider. Att det stämmer kan jag intyga. Efter 45 minuter får jag ringa hennes manager som får påminna Pernilla om att vi hade ett möte.
- Jag är tidsoptimist, men oftast löser det sig och man hinner med allt till slut.
Har du några fler dåliga ovanor som du dras med?
- Hm nä faktiskt inte (skratt).
Nu kommer Sound of Music till Växjö. 1982 var du också med i Sound of Music, då som Louise, nu 26 år senare som Marie. Vad är så fascinerande med just den här musikalen? - Eftersom jag var barnskådis så har jag spelat många barnroller. Att få göra en vuxen roll 26 år senare i samma musikal är fantastiskt roligt. Jag förstår barnens medverkan mycket bättre eftersom jag själv spelat barn i Sound of Music.
Du är uppvuxen i en kändisfamilj. Känner du en trygghet i att vara känd?
- Jag tycker att jag blir accepterad och känner mig trygg, men man får passa sig för skvallerpressen. Har lärt mig vad jag kan säga och inte säga.
Läser du det som skrivs om dig?
- Jag läser en hel del men skakar av mig det mesta. Klart att man blir sårad ibland när man skrivit om något som inte stämmer.
När hade du senast en pinsam fördel för att du är känd?
- Nja kommer inte på något. Tycker inget är pinsamt. Däremot är det en fördel när mina kompisar ringt och bokat bord och man sagt "det är tyvärr fullt". Så ringer jag upp och då får vi bord (skratt).
Vad är viktigast, att synas eller att skapa?
- Skapa! Hade det varit för att synas så kunde jag synas hela tiden i olika sammanhang.
Har du haft tanken att, nä nu lägger jag ner det här?
- Nä faktiskt inte, men visst jag har en dröm om att få öppna ett Café med mina tjejkompisar, få baka och sådär.
Hur gick det med grundskolan. Tänkte du redan då att jag bryr mig inte om att lära mig något eftersom jag ska bli entertainer?
- Måste erkänna att jag prioriterade andra saker än skolarbetet. Jag var barnskådis och gick tyvärr aldrig gymnasiet. En period gick jag bara i skolan två dagar i veckan. Det är inget som jag för över på mina egna barn. Dom ska plugga.
Vilka ämnen tyckte du bäst om i skolan?
- Musik, Svenska och Gymnastik.
Dina föräldrar Christina Schollin och Hans Wahlgren är själva skådisar. Har dom velat få dig att jobba med annat än nöjesbranschen?
- Nä dom har stöttat inte bara mig, utan alla oss barn. Niclas och Linus är ju båda skådisar och artister. Peter däremot, min bror, jobbar som banktjänsteman. Dom har uppmuntrat oss och sett att vi mår bra och då finns det ingen anledning att avråda oss.
Vilken entertainer har du som förebild?
- Shirley MacLaine och Barbra Streisand, jag gillar bra entertainers.   Vad har varit din absoluta höjdpunkt i karriären såhär långt?
- Tycker allt är lika roligt. Kul att vara allround. Är bara så glad och tacksam att jag fått göra så många olika saker.
Något du ångrar?
- Absolut ingenting.
Varför tackade du nej till ett skivkontrakt med superproducenterna Stock Aitken Waterman, som under 80-talet gjorde bl.a. Rick Astley och Kylie Minogue till världsstjärnor. Du kunde haft Kylie Minogues stjärnstatus idag?  - Det var ett bra val. Ingenting jag ångrar nu. För jag blev med barn istället. Oliver som nu är 18 år. Så hade jag hoppat på det projektet hade det varit svårare att kombinera jobbet med familjen. Då hade det varit en karriär ute i världen.
Jag skämdes när föräldrarna kom till skolan. Gjorde Oliver det oxå?
- Nej inte direkt, men visst fanns det stunder då han tyckte det var pinsamt. Det tycker nog många barn, oavsett vilka föräldrar man har.
Vad är det roligaste i din vardag?
- Barn! Blev mamma för fjärde gången i höstas. Barn är något jag älskar! Jag vill även kunna ställa upp för andra och hjälpa till. Det förgyller min vardag.
Vad gör dig förbannad?
- Nja, jag är ganska sansad, men när jag läser eller hör på TV om barn som farit illa, då blir jag förbannad.
Vad är ditt drömprojekt?
- Mer shower, att vara del i en stor show. Hellre med en hel ensemble än att vara soloartist. Som soloartist är det mer ensamt, så det är roligare att vara en del i en show.
Mi Ridell kunde inte ta huvudrollen i den kommande musikalen Chicago som sätts upp i Växjö till hösten. Hade det varit något för dig?
- Jag får nog också tacka nej eftersom jag har en liten bebis och det är svårt att få ihop det när man ska vara på en annan ort. Annars hade det varit roligt.
Du har tävlat tre gånger i Melodifestivalen. 1985 - Piccadilly Circus, 1991 -Tvillingsjäl och 2003 i en duett med Jan Johansen - Let your spirit fly. Din
bästa vän Charlotte Perrelli gjorde schlagercomeback i årets tävling. Varför ställer inte du upp igen?

- Har skickat in låtar men inte kommit med, men nästa år kanske? Håller
tummarna.
Vad hörs i högtalarna hemma hos er när ni har party?
- Mycket Timbaland och radiomusik. Lyssnar aldrig fokuserat på musik eller på äldre låtar. Jag tittar mer på TV.
Välkommen till Växjö den 18 april med Sound of Music! - Tack, det ska bli roligt.  

Text: Benny Carlsson
Foto: Peter Knutson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback