Topphälsa

Hej ! jätte kul att mer och mer hittar hit :) 
här kommer interljuvn från topphälsa om ni har missat den :)


HÄLSA. Träna och ät nyttigt, men bannlys inte viss mat - det är Pernilla Wahlgrens recept till kroppsframgång. I senaste numret av tidningen ToppHälsa berättar hon i en stor öppenhjärtlig intervju om bantning, graviditeter och psykologsamtal.


- I dag är jag nöjd med mig själv som jag är. Men när jag var yngre bantade jag ofta inför tv-sändningar och så. Så otroligt dumt, det slutade ju bara med att immunförsvaret la ner och så stod man där med halsfluss i tv-sändningen i stället.
Så bantning är ett avslutat kapitel i Pernillas liv.

- Jag hatar ordet bantning! Säg gärna att du tränar och äter nyttigt, men ge inte unga tjejer idéer genom att säga att du bantar. Min dotter är nu i en känslig ålder, och jag märkte ett tag att hon tänkte på vikten, jämförde sig med andra och så. Men det har gått över och jag har varit tydlig med att alla ser olika ut och att killar gillar former.

För egen del var det när hon fick barn som hon ändrade inställning till sin kropp och till mat.

- Jag fick nya prioriteringar och kroppen fick ett annat värde. Idag har jag ett sunt förhållande till mat, jag äter det jag vill ha och får inte dåligt samvete om jag tar en dessert. Jag vill inte ha ett kostprogram från någon personlig tränare, eller att någon ska säga åt mig att äta si eller så. Jag gillar inte att bannlysa saker, det slutar med bantning och att man åker upp och ner i vikt i stället. Jag har haft perioder i mitt liv då jag inte har tillåtit mig själv att ta det jag är sugen på, eller så har jag smällt i mig en påse chips och sedan fått dåligt samvete. Jag vill inte ha det så.

Hon tror också att hemligheten bakom en hyfsat stabil vikt är en genuin "kärlek" till mat.

- Min familj är riktiga livsnjutare. Att unna sig god mat i vardagen gör det enklare att få hela familjen att äta bra. Mina barn äter gärna skaldjur, sushi, oliver, halloumi, ruccola, bulgur och så. Jag har alltid låtit dem få äta "vår" mat, och aldrig lagat speciell barnmat till dem.

Hur var ditt förhållande till kroppen som gravid?

- Jag har inte mått dåligt över min kropp under graviditeterna, däremot kan jag se tillbaka på bilder nu efteråt och tänka att guuud vad jag såg ut, jag var så stooor. Men jag tyckte inte det då, och det gör mig glad, det betyder att jag mådde bra med mig själv. Det är ju helt vansinnigt med folk som hetsbantar efter förlossningen. Herregud, du har just fött ett nytt fantastiskt liv, njut av det och var stolt över din kropp.
Pernilla gillar att träna hårt, men är också mån om att ta hand om sitt inre.

- Jag pratar mycket med mina vänner, och jag har gått till en psykolog.

Mer hälsoinspiration: www.topphalsa.se

Pernillas bästa må bra-tips 1. Omge dig med glada personer. Gör roliga saker, skratt är förlösande och bra för själen.

2. Sov. Jag slarvar med det, men märker att jag mår så mycket bättre när jag lägger mig i tid.

3. Noja inte så mycket över din ålder och ditt utseende. Försök att hitta tryggheten i dig själv. Jämför dig inte så mycket med andra.
Namn: Pernilla Wahlgren.
Ålder: 40 år.
Familj: Stor! Mamma Christina Schollin, pappa Hans Wahlgren, bröderna Niclas,
Linus och Peter Wahlgren, barnen Oliver, Bianca, Benjamin och Theodor, samt pojkvännen Joachim Lennholm.
Bor: Villa på Lidingö i Stockholm.
Gör: Artist, skådespelerska, programledare och numera också bloggare.
Träningstyp: "Jag vill ha enkel och hård träning. Step up och body pump
gillar jag, jag vill svettas".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback